Leerpunten
Project 1
Dit is een methode, voorgesteld door de vakgroep, om ervoor te zorgen dat je je team in de richting van het doel kan sturen EN dat je kan zien wie het juiste doel voor ogen heeft en wie niet. Op deze manier kan er tijdig ingegerepen worden en zal het team doelgericht en efficient functioneren.
1) Marketing = doelgericht sturen van gedragsverandering
* Doel
= Wat doen ze (=doelgroep) nu en waarom?
Wat moeten ze (=doelgroep) na tussenkomst van marketing doen?
Hoe meten we het verschil? (voor en na)
Wat moet dat verschil ons opbrengen om uit de kosten te geraken?
1) Gedragsverandering 2 MKT
A. Opdracht
Leerpunten
Als je een opdracht krijgt van de opdrachtgever, is het belangrijk om eerst een debriefing te maken en deze door de opdrachtgever te laten goedkeuren. Zo kan jij laten zien wat je uit de opdracht begrepen hebt en zo kan hij/zij zien of jij de opdracht goed begrepen hebt. Als dit niet het geval is, is er niets verloren, want je was nog niet aan de opdracht begonnen. Dan kan de opdracht een tweede keer uitgelegd worden. Als hij/zij de debriefing goedkeurd kan je aan de opdracht beginnen. Het tweede wat je dan opstelt is de doelstelling.
B. Nu – Dan – Baten
Leerpunten
Bij sociale marketing is het zo dat je een gedragsverandering bij de doelgroep wil creëren. Daarom is het belangrijk om uit te maken wat het gedrag van de doelgroep op dit moment is en waarom, wat je zou willen dat het gedrag van de doelgroep na uw campagne is en wat de doelgroep daarbij wint.
C. Actieplan Blogs
Leerpunten
Het actieplan begint altijd met een doelstelling.
Dan volgt een analyse van het gedrag. Wat is het probleemgedrag en wat is de oorzaak daarvan? Hoe wil je dat het doelgedrag eruit ziet? Wat kost deze verandering voor de doelgroep? Hoe kan je deze verandering valoriseren?
Dan volgt het “echte” actieplan. Een stappenplan doorheen de campagne. Eerst ga je de doelgroep overtuigen dat er een verandering nodig is, daarna de concrete stappen die ze moeten doorlopen en tot slot hoe de opvolging van deze gedragverandering zal gebeuren.
2) Sociale Marketing Campagne
A. Racisme
Leerpunten
Kan je weten/bepalen of een bepaalde sociale marketing-campagne gewerkt heeft?
Neen.
Waarom niet?
Bij sociale marketing wordt een maatschappelijk probleem aangekaart. Maar je bent meestal niet de enige. De doelgroep wordt overspoeld met communicaties over hetzelfde onderwerp. Door herhaling wordt deze boodschap “de waarheid” wanneer deze niet tegengesproken wordt. Maar je kan niet exact zeggen op welk moment. Weet jij op welk moment je besefte dat roken niet goed is? Dat je zelf moest stoppen met roken of dat je anderen ertoe moest aanzetten om te stoppen?
gepost door Evelien Verhoeven
GELIEVE NIET ANONIEM TE BECOMMENTARIËREN !!!
3 Comments:
mooi!
ERVEE zegt: misschien is het een goed idee om met je collega's af te spreken dat ze zich, als ze via dit platform comments geven, identificeren vooraan hun comment - het maakt de comment voor jezelf én naar je doel waardevoller als je weet van wie hij komt.
ERVEE zegt: dit is geen leerpunt in de zin van "dat moet ik onthouden" maar een verwerking van leerpunten naar iets waarvan ik denk dat het mijn efficiëntie kan verhogen.
Toen ik dit op bord schreef, dacht ik: als ik mezelf nu altijd bij een opdracht deze vragen stel en het antwoord erop kan invullen, dan weet ik in ieder geval waar ik exact mee bezig ben en kan ik dat ook verstaanbaar uitleggen aan anderen. En ik dacht: misschien kan ik deze vragen later ook gebruiken om de medewerking van teamleden te sturen richting doel, om te zien wie "mee" is en wie niet én om een teamdiscussie gericht te maken/houden.
Voor mij heeft het al gewerkt.Maar ik weet niet of het ook voor u gaat werken - 't is niet omdat ik het neerschreef, dat het nu ineens "bijbelse waarheid" wordt - 't is een idee naar efficiëntieverhoging en als we het met zijn allen uitproberen, kunnen we het allemaal bijsturen en wordt het misschien ooit echt een USP van ManTu. Of misschien wordt het niks en vergeten we dit.
Dat is exact wat ik bedoel met "leerpunten" in de context van "de stiel leren". En het illustreert hoe publicatie van leerpunten ook het leerrendement van anderen kan verhogen.
MAAR het werkt alleen als we zoals hier werken: met maximum verwerkte leerpunten in de context "ik denk dat deze manier van werken gaat lonen" ipv enkel focussen op "dit heb ik genoteerd" of "dat moet ik onthouden" - dat soort dingen hebben ook hun nut maar ze mogen NIET de hoofdbrok van ons werk worden
Een reactie posten
<< Home