04 oktober 2006

Sociale Marketing

Wat is Sociale Marketing?

Sociale marketing is de inzet van marketingtechnieken voor de realisatie van duurzame gedragsveranderingen op lange termijn. Het wordt vooral gebruikt binnen bedrijven. Waarom? Naar consumenten toe duurt een gedragsverandering te lang, want zij zien geen voordelen op korte termijn.

Doel

Start: Bestaand probleemgedrag
--> Analyse: - Waar bevindt het probleem zich?
- Waar vindt het probleem zijn oorsprong?
- Waar vindt het probleem zijn basis om verder op te bouwen?
- Hoeveel mensen vertonen hetzelfde gedrag?

Manier: Gedrag bijsturen
--> Stap-per-stap: - Precontemplatie
- Contemplatie
- Voorbereiding
- Actie
- Bevestiging

Resultaat: Duurzame verandering van gedrag en onderliggende kernattitude.

Kosten

Aan dit proces van gedragsverandering zijn natuurlijk ook enkele kosten verbonden, namelijk langzaam proces van routineverandering, nood aan begeleiding en bevestiging, kwetsbaar veranderingstraject, onduidelijk en onbestaand direct persoonlijk voordeel en er worden hoge kosten van de doelklant verwacht.

Deze kosten zijn voor hem “uncool costs”. We kunnen ze onderverdelen in directe (geldelijke) kosten en indirecte (niet-geldelijke) kosten.

Kerninstrument

Het kerninstrument voor gedragsverandering is “Communicatie”. Deze bevat een combinatie van informeren, sensibiliseren en confirmeren.

Probleem: Weerstand en perceptie.

Oplossing: De “nieuwe kudde” succesvol en aantrekkelijk maken.

Succes

Een succesvolle gedragsverandering hangt af van enkele belangrijke factoren. Enkele daarvan zijn:
- Exact weten wat je wil bereiken en hoeveel dat mag kosten.
- De segmenten apart bewerken in de meest productieve volgorde.
- Alom aanwezige non-verbale communicatie en duidelijke, eenduidige, gemakkelijke, inzichtelijk te begrijpen en individueel te integreren verbale communicatie.
- Zeer hoge alertheid voor tegenwind.
- Duidelijke kernattitude en zijn symptomen in de beginsituatie en de eindsituatie.

gepost door Evelien Verhoeven

GELIEVE NIET ANONIEM TE BECOMMENTARIËREN !!!

1 Comments:

At 6/10/06, Blogger Studenten Marketing said...

ERVEE zegt: zeer knappe doelstelling. Nu nog een concreet actieplan om die doelstelling te realiseren. 10% die reageert in "comments" is niet niks. 10% van studenten uit uw groep is min. 2 à 3 comments per post - 10% van de bezoekers is een getal dat enkel te definiëren is aan de hand van tellers: ga je per post je lezers tellen of globaal je aantal commentaren steeds vergelijken met de stand van de globale teller, of ..?
Kijk benieuwd uit naar je actieplan. Tegen wanneer ga je opleveren?

 

Een reactie posten

<< Home